- Özel becerilere olan ihtiyaç
- Verimlilik
- Esnek iş gücü
- Maliyet düşürme
diyebiliriz.
Dışkaynak
kullanımına karar vermeden once, bu konudaki strateji çok iyi belirlenmelidir.
Burada öncelikli konu , kaynak kullanımı ilişkisinden ne beklendiğinin
netleşmesidir. Buna bağlı olarak da sağlanan avantajlar şekillenecektir.
Kurulacak
ilişki modelleri ;
- Maliyet kontrolüne odaklı olan Verimlilik (Efficency ) ilişkisi olabilir. Bu daha çok yüksek hacime odaklı operasyonel işler için uygundur. İşçilik saatinden, lokasyon kullanımından,işlem hacminden tasarruf sağlanabilir. İyi bir örnek call-center uygulamalarıdır.
- Geliştirme (Enhancement) ilişkisi , BT ya da iş süreçlerinin iyileştirilmesine dayanmaktadır. Daha iyi, daha hızlı, daha akıllı süreçler elde edilebilir.
- Transformasyon (Transformation) tipi bir ilişki de , iş ya da teknoloji yenilikleri üzerine odaklanmıştır. Kurumun pazardaki rekabet gücünü artıracak, değiştirecek şekilde yeni iş fırsatları yaratmayı hedefler. İş dünyasını takipte çeviklik sağlar. Bu nasıl olur, bilgi akışı sağlanarak, bilgi yönetimi yapılır. Bu da entegrasyonu getirir. Böylece bu bilgiye zamanında ulaşılarak, farkındalık, bilinirlik artar. Bu da beklenmedik değişikliklere karşı uyum sağlama yeteneğini artırır ve kuruma da beklenen değişikliklere karşı da esnek olabilme özelliğini kazandırır.
Öncelikle
dışkaynak kullanımından ne beklendiği net olmalıdır. Çünkü sağlanacak faydalar,
hep bu beklenti üzerine şekillenecektir. Kaynak yönetimi çok basit bir süreç
değildir, stratejik bir yaklaşımla ele alınması, beklentinin sağlanması açısından önemlidir. Kurumların toplam
harcamaları içerisinde IT harcamaları, %53 ‘lük oranla, en büyük kalemi
oluşturmaktadır. Bu rakam içerisinde dışkaynak kullanımı “outsourcing” da %31
lik bir pay oluşturmaktadır. Bu da neden stratejik yaklaşım sorusuna cevap
olmakta.
İş
odaklı kaynak stratejisi geliştiren organizasyonlar, beklenen maliyet, performans ve iş
sonuçlarına ulaşmakta daha başarılı olmaktadırlar. Rekabette en güçlü silah,
teknolojik gelişmelere ve yeniliklere sahip olmaktır. Amaç verimliliği ve
karlılığı artırmaktır. Bu yüzden teknolojinin iyi yönetilmesi şarttır.
Başarılı
bir yönetim için krtik yetkinlik ve aktiviteler var. Kurumların hem bu aktiviteleri uygulaması , hem de hızla değişen
hizmet pazarını göz önünde bulundurması gerekir. İş hedeflerine odaklanmalı,
sadece taktiksel sorunlarla boğıışmamalıdır. Buna parallel yetkinliklerin de artırılmasına
çalışılmalıdır. Nedir bu aktiviteler, yetkinlikler :
- Strateji Yönetimi
- Risk Yönetimi
- Finans Yönetimi
- Talep Yönetimi
- Servis Yönetimi
- Program Yönetimi
- İlişki Yönetimi
- Kaynak Yönetimi
- Performans Yönetimi
- Kontrat Yönetimi
Görüldüğü
gibi birbiri ile entegre yapılacak pek çok çalışma var. Bu çalışmaların
yapıldığından emin olarak, alınan destek hizmetinin de değerlendirmesi (Health
Check Assessment) yapılmalıdır. Sağlıklı bir dışkaynak kullanımı ve dış servis
ilişkilerinde cevaplanması olması
gereken temel sorular vardır.
Bunlar :
- Odaklanma ve Vizyon
- Sözleşme ve İlişkiler
- Ücret ve hizmet seviyeleri
- Müşteri Memnuniyeti alanındadır.
Hizmet alan ve
hizmet veren her iki taraf da , stratejik ve operasyonel hedefleri karşılayabiliyor
mu, iş ve teknoloji değişikliklerine cevap verebiliyor mu ?,. Sözleşme ,
sözleşme yönetimi ve ilişkiler , her iki tarafın da ihtiyaçlarını
karşılayabiliyor mu ?.İşin kapsamı, verilen hizmet ve fiyat, iş
gereksinimlerini karşılıyor mu ve makul mu ? İş birimi kullanıcıları ve
yöneticileri memnun mu, tatmin mi ? ,
Bütün bu sorulara cevap verecek bir değerlendirme
sistemi kurulmalıdır. Değerlendirmenin
temeli de , dışkaynak ilişkisinden ve dış hizmet sağlayıcıdan (ESP) temelde ne beklendiğinin net
anlaşılması olmalıdır.
Değerlendirmeler
sonrası beklenti sağlanamamış görünüyor ise, sorunun neden kaynaklandığı
incelenmelidir. Bu da genelde,
Zayıf veya
yetersiz sözleşme tasarımından, yönetişimden,
organizasyondan , fiyatlandırma ve hizmet düzeylerindeki yanlış veya
yetersiz modellemeden kaynaklanmaktadır .
Başta da
belirttiğim gibi, dışkaynak kullanımının yönetimi, bu çalışma modelinden
alınacak başarı oranını belirlemektedir. Bu sebeple stratejik bir yaklaşımla
ele alınmalıdır.
20 Şubat - 4 Mart
ITPRO Dergisi Sayı:122
Hiç yorum yok:
Yorum Gönderme